Arkkitehtitoimisto Livady
21.6.2022
Majakkalaiva Kemin laivahistoriaselvityksen tekeminen
Ensimmäinen laaja laivahistoriaselvitys
Teksti: Mia Puranen ja Pauliina Saarinen / Arkkitehtitoimisto Livady
Majakkalaiva Kemin tutkimus- ja restaurointihanke käynnistyi vuonna 2019, kun hallituksen lisätalousarviosta myönnettiin Museovirastolle rahoitus museoaluksen kunnostamiseen. Laivan restauroinnin suunnittelijaksi valittiin Arkkitehtitoimisto Livady. Restaurointisuunnittelun tueksi tarvittiin tietoa laivan historiasta, ylläpidosta ja muutosvaiheista. Museovirasto tilasi tutkimustyön Livadylta alkuvuodesta 2020.
Selvitys laadittiin palvelemaan myös tulevien korjaustöiden suunnittelua. Selvitykseen koottiin aluksen koko historia. Osana työtä laadittiin laivan eri vaiheiden kansipiirustukset. Selvitys tehtiin arkistomateriaalin ja kohteessa tehdyn tutkimustyön pohjalta.
Selvityksen yhteydessä testattiin, voisiko restauroinnin kohteena olevan laivan tutkimisessa soveltaa rakennusten tutkimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Rakennusten historiaselvityksiä vastaavia laivahistoriaselvityksiä ei maassamme ollut vielä laadittu, joten teimme samalla pioneerityötä Museoviraston ohjauksessa.
Historiaselvitys käsittelee majakkalaiva Kemin kaikki vaiheet vuosina 1900–2020. Näitä ovat aluksen rakentaminen, käytön historia, muutos- ja korjaustyöt sekä kohteen museoaikaiset restaurointityöt. Selvitykseen koottiin monipuolista aineistoa eri puolilta Suomea sekä referoitiin myös jo tehtyä tutkimusta, kuten Seppo Laurellin vuonna 1988 kirjoittamaa majakkalaivojen aikakaudesta kertovaa teosta Aalloilla keinuvat majakat. Haastattelimme Laurellin lisäksi myös muita laiva-asiantuntijoita, kuten Juhani Grönhagenia ja Ulla Klemelää. Haastattelut olivat olennainen osa tutkimustyötä. Työn yhteydessä tuotettiin runsaasti myös omia tutkimustuloksia, piirustuksia ja valokuvia.
Mikä on majakkalaiva ja mitä sen tehtäviin on kuulunut?
Selvitys antaa tietoa Majakkalaiva Kemistä sekä yleisemminkin majakkalaivojen historiasta: mitä majakkalaivat olivat, millainen miehistö laivoissa on ollut ja mitä niiden tehtäviin on eri aikoina kuulunut. Erityisesti Majakkalaiva Kemiin liittyen selvitettiin, miten alusta oli ylläpidetty ja mitä kaikkea sille oli tehty telakalla vuosikorjausten yhteydessä.
Majakkalaiva on merenkulun turvalaite, joka on ankkuroitu paikalleen sellaisen matalikon lähistölle, johon ei ole ollut mahdollista rakentaa kiinteää majakkaa. Siinä on valolaite, eli alus on kelluva majakka. Majakkalaivojen tehtäviin saattoi kuulua myös luotsiasemana toimiminen sekä sää- ja meritieteellisten tutkimusten tekeminen. Suomessa on ollut 1800-luvulta alkaen yhteensä 15 varsinaista majakkalaivaa. Majakkalaiva Kemi oli vuodesta 1960 lähtien aina viimeiseen toimintavuoteensa 1974 asti maamme ainoa ja viimeinen toiminnassa ollut majakkalaivamme.
Kemi on vaihtanut nimeään ja asemapaikkaansa monta kertaa
Majakkalaivat muuttivat nimeään aina kulloisenkin asemapaikkansa mukaan. Nimi maalattiin aluksen kylkiin. Majakkalaiva Kemin ensimmäinen nimi oli Äransgrund, sillä sen ensimmäinen asemapaikka oli Helsingin edustalla sijaitseva Äransgrund. Samanaikaisesti oli käytössä myös vanha, vuonna 1892 valmistunut Äransgrund. Rauman edustalla toimimisen aikana aluksella oli peräti kolme eri nimeä, vaikka sijainti pysyikin samana: Relandersgrund, Relanderinmatala ja Rauma. Viimeisen nimensä, Kemi, alus sai vuonna 1955 tehdyn peruskorjauksen yhteydessä ennen siirtoa Kemin edustalle. Lisäksi laiva on ollut korjattavana telakoilla eri puolella Suomea.
Aluksen nimi- ja asemapaikkahistoria
Vuodet Majakkalaivan nimi Asemapaikka
- 1901–1902 (Nya) Äransgrund, Äransgrund, Helsinki
- 8/1902–11/1902 Nahkiainen Nahkiainen, Raahen edustalla
- 11/1902–1912 Äransgrund, Äransgrund, Helsinki
- 1912–1918 ЭРАНСГРУНДЪ (Eransgrund kyrillisin kirjaimin), Äransgrund, Helsinki
- 1918–1921 Äransgrund (latinalaisin kirjaimin) Äransgrund, Helsinki
- 1921–1926 Relandersgrund, Rauma
- 1927–1933 Relanderinmatala, Rauma
- 1933–1955 Rauma, Rauma
- 1956– Kemi, 1974 asti Kemi
Laajalle pirstaloitunut arkistoaineisto koottiin useista lähteistä
Alukseen liittyvää arkistoaineistoa säilytetään eri puolella Suomea, sillä alus on aikanaan vaikuttanut monessa paikassa. Vuoden 1900 piirustukset löytyivät Elinkeinoelämän Keskusarkistosta Mikkelistä. Alusta ei kuitenkaan kaikilta osin ollut toteutettu näiden piirustusten mukaan. Kansallisarkiston digitaalisesta arkistosta löytyi työpiirustuksista otettuja valokuvia, joita suurentamalla saimme lisätietoa toteutetuista ratkaisuista. Kansallisarkiston Helsingin toimipisteessä säilytetään myös aluksen laiva- ja konepäiväkirjoja.
Osa arkistovalokuvista kuuluu Suomen merimuseon kokoelmaan. Niistä osa sijaitsee Museoviraston kokoelma- ja konservointikeskuksessa Vantaalla ja osa Suomen merimuseossa eli Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Vanhoja valokuvia löytyi myös Rauman merimuseosta ja Kemin historiallisesta museosta, sillä alus oli palvellut pitkään näiden kaupunkien edustalla. Näistä valokuvista sai paljon tietoa aluksen toiminnasta, laitteistosta ja muista aluksen yksityiskohdista, joista osa on sittemmin menetetty.
Arkistotutkimuksen työläin vaihe oli Merikeskus Vellamossa säilytettävien asiakirjojen, piirustusten ja valokuvien läpikäyminen. Aineistoa oli kymmenien paperimappien lisäksi runsaasti myös sähköisessä muodossa. Tärkeitä asiakirjalähteitä olivat esimerkiksi majakkalaivan toimintakauden vuosittain tehtyjen korjaustöiden raportit. Mitä lähemmäs tätä päivää pääsimme, sitä enemmän aineistoa oli tutkittavana.
Muutosvaiheista löytyi erilaatuisia piirustuksia. Piirustusten ja vanhojen valokuvien perusteella käsitys aluksen rakenteesta, toiminnasta ja muutosvaiheista täsmentyi vähitellen. Laivojen muutoksiin ei ole haettu rakennuslupia eikä näin ollen piirustusaineistoakaan ole tallennettu rakennusvalvonnan arkistoa vastaavalla tarkkuudella. Laivan muutosvaiheiden selvittäminen poikkeaakin rakennuksen tutkimisesta muun muassa siinä suhteessa.
Piirtäminen, tilojen nimeäminen ja numeroiminen
Restauroinnin suunnittelua ja laivahistoriaselvitystä varten laadittiin tietokoneella piirustukset aluksen alkuperäisestä tilanteesta, tärkeimmistä muutosvaiheista sekä nykytilanteesta. Tarkat nykytilapiirustukset tarvittiin myös erityissuunnittelua varten (RAK, LVIS). Piirustukset toteutettiin käsin piirrettyjen alkuperäispiirustusten pohjalta.
Piirustusten antamia tietoja täydennettiin arkistovalokuvien ja kohteessa tehtyjen havaintojen perusteella ja yksityiskohdista otettujen yksittäisten mittojen myötä. Osa aluksen varusteista, kuten majakkatornin lyhtyosa, oli kunnostustöitä varten jo irrotettu paikoiltaan ja ne mitattiinkin Vellamon venehallissa. Osa varusteista näkyi vain arkistovalokuvissa ja ne piirrettiin valokuvien perusteella.
Nykytilapiirustuksissa esitettiin historiaselvityksen ja restaurointityön kannalta oleelliset toiminnalliset ja tilalliset asiat. Tilat nimettiin niiden viimeisimmän käyttötarkoituksen mukaan. Tilat ja kylkikaaret numeroitiin. Laivan kattavien piirustusten avulla laivan toiminta ja tilojen kolmiulotteinen liittyminen toisiinsa alkoivat hahmottua. Nähtiin esimerkiksi höyryputkien kulku höyrykoneesta ankkuripeliin tai vinsseihin ja toisaalta huutotorven reitti ruorihytistä höyrykonehuoneeseen.
Inventointi ja kenttätyöt
Kenttätyöt ja inventointi tehtiin keväällä 2020 aluksen ollessa ankkuroituna Merikeskus Vellamon laituriin.
Laivaan tutustumisessa saimme kallisarvoista apua merimuseon laivamestarilta Juha Puustiselta, joka osasi kertoa meille muun muassa aluksen laitteistosta ja huoneiden nimityksistä. Laiva on tavallaan iso kone, ja meidän piti ymmärtää, miten se toimii. Ahtauduimme kenttätöiden yhteydessä pienimpiinkin tiloihin kuten pilssiin ja varastoihin.
Ensimmäisen tutustumiskäynnin jälkeen jatkoimme tutkimustyötämme toimistossa ja arkistoissa. Palasimme tekemään varsinaisen inventoinnin ja valokuvaamisen vasta siinä vaiheessa, kun nykytilaa vastaavat piirustukset oli saatu tehtyä ja aluksen tilat oli nimetty ja numeroitu. Tekemämme laivan teräskaarien ja huoneiden numerointi auttoi erityisesti valokuvadokumentoinnissa.
Majakkalaivan kuvia keväältä 2020 ennen vuosien 2020–2022 restaurointitöitä
Selvityksen peräaaltoja
Majakkalaiva Kemin historiaselvitys valmistui loppuvuodesta 2020. Restaurointisuunnittelu oli käynnistetty jo historiaselvityksen laatimisen aikana ja jatkui tämän jälkeen. Alus hinattiin Kotkasta Helsinkiin Suomenlinnan telakalle marraskuussa 2020. Sieltä alus palasi Kotkaan vuonna 2021, jossa restaurointityöt jatkuivat. Restauroitu alus avattiin yleisölle kesällä 2022.
Video majakkalaivan hinausmatkasta:
Historiaselvityksemme on osa tutkimustyön jatkumoa. Selvitystemme on tarkoitus palvella myös aluksen tulevaisuuden restaurointihankkeiden osapuolia, jotka puolestaan voivat täydentää ja korjata nyt kerättyä tietoa.
Tekijät
Majakkalaiva Kemi – Historiaselvitys (pdf)
Tilaaja: Museovirasto, Kulttuuriympäristöpalvelut, Restaurointiyksikkö, Päivi Eronen, erikoisasiantuntija
Tekijät: Pasi Kolhonen, Mia Puranen, Marko Huttunen, Pauliina Saarinen, Tuomas Ranta-aho / Arkkitehtitoimisto Livady
Julkaistu: 2020
ISBN: 978-951-616-305-8 (nid.) / ISBN: 978-951-616-306-5 (PDF)
Näyteikkuna-julkaisu
Teksti: arkkitehdit SAFA Mia Puranen ja Pauliina Saarinen / Arkkitehtitoimisto Livady
Kuvat: Arkkitehtitoimisto Livady, ellei muuta mainittu
Pääkuvan tiedot: Alun perin laivassa oli majakkavaloina öljylyhdyt. Vuonna 1923 ne korvattiin teräsrakenteisella majakkatornilla, jossa oli asetyleenikaasulla toimiva valolaitteisto. Majakkatorniin kiivennyt mies saattaa olla aluksen päällikkö Ragnar Stackelberg. Kuva on otettu aikavälillä 1926–1931, kun alus sijaitsi Rauman edustalla. Etualalla näkyvä puinen ruorihytti tuhoutui sittemmin myrskyssä ja se korvattiin teräsrakenteisella hytillä talvella 1931–1932. Kuva: Rauman merimuseo. Kuvan on lahjoittanut Ragnar Stackelbergin pojantytär Tiina Stackelberg-Kajantola.
Pääkuvan kuvailuteksti: Mustavalkoisen arkistovalokuvan etualalla näkyvät keulamasto ja puurakenteinen ruorihytti. Ruorihytin takana ovat puinen luotsivene sekä teräsrakenteinen majakkatorni, jonka kaidetta vasten nojaa mahdollisesti päällikkö Ragnar Stackelberg.